عادات ما و عواقب‌شان

همیلتون که بودیم، شیر آب سرد حمام برعکس باز و بسته می‌شد. پنج سال، برنامه‌ها داشتیم ما با این شیر آب سرد. تا عادت کنیم که آب سرد به‌سمت برعکس باز و بسته می‌شه، بارها و بارها زیر دوش دچار سوختگی درجات پایین از نواحی مختلف شدیم. بالاخره بعد ماه‌ها، ما عادت کردیم که: «بله این شیر این‌وری‌ـه». در بلاد کفر برعکس مملکت خودمون، شیر آب برای طهارت پس از رفع قضای حاجت تعبیه نشده و اغلب از آفتابه و آبریق برای این منظور استفاده می‌شه و از نزدیک‌ترین شیرآب برای پرکردن آفتابه. مهمان‌های گرامی هم این قضیه شیر آب ما رو نمی‌دونستن و در چالش برای باز کردن آب سرد، موفق شده‌بودند پیچ شیر رو هرز کنن. هربار من مجبور بودم که پیچ رو سفت کنم. ولی مهمان بعدی، با اندک فشاری، از خجالت‌مون در می‌اومد. القصه، تنی از دوستان، دو سه مورد، به شیر آب سرد هرز خورده و بالاجبار ماتحت مبارک رو با آب داغ شسته بودند.

یه‌هفته‌ای هست که جوال‌وپلاس رو از همیلتون جمع کردیم و ساکن تورنتو شدیم. حالا این شیر آب سرد باز برای ما شده داستان. این یکی درست باز می‌شه‌ها، ولی عادت ما به‌عکس این‌جهت بوده. یه دوسه ماهی باید زیر دوش باید دچار سوختگی‌های مجدد بشیم تا یاد بگیریم که این شیر آب سرد درست کار می‌کنه و مغز ما پنج سال به شیر اشتباه عادت کرده. البته، خدا رو شکر، دیگه مهمان‌های گرامی قرار نیست از دستشویی که می‌آن بیرون، از سوختگی باسن و غیره و ذالک، مجبور باشن گشاد گشاد راه برن و مایه‌ی تفرج بقیه‌ی مهمان‌ها و خجالت میزبان بشن.

نُرم‌های اجتماعی‌ای هم که ما با‌هاشون بزرگ می‌شیم یا شدیم، مثل همون شیر آب سرد منزل همیلتون ماست. با کلی بدبختی، درد و رنج و اعصاب‌خُوردی، به یه سری ارزش‌های اشتباه عادت می‌کنیم. یادشون می‌گیریم. برای خودمون ملکه می‌کنیم و بالاخره باهاشون کنار می‌آییم و زندگی می‌کنیم. بقیه رو هم خواسته یا ناخواسته عذاب می‌دیم. ولی چه می‌شه کرد؟ همینه دیگه. همینه که هست. بعد می‌گذارنمون توی شرایطی که درست و حساب‌شده طراحی شده. توی این شرایط جدید، بقیه بد به‌مون نگاه می‌کنن. انگار که از ده‌کوره اومدیم. عادت‌های نادرست قبلی باعث می‌شه در شرایط درست رفتار نامناسب از ما سربزنه. این رفتارها بیشتر باعث ناراحتی خودمون می‌شه، باعث درد و تألم مجدد می‌شه و باز طول می‌کشه تا به شرایط و نُرم‌های درست عادت کنیم و زندگی رو ادامه بدیم.

مثل من تنبلی نکنین. اگه قراره پنج سال توی یه خونه زندگی کنین و شیر آب سرد حموم برعکس کار می‌کنه، زودتر عوضش کنین تا اون شما رو عوض نکرده…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *